گاهی به دلیل سنگین بودن بار خودروها یا شیب دار بودن مسیر، راننده از ترمز برای کنترل سرعت ماشین استفاده می کند. ترمزهای معمولی توانایی لازم برای توقف خودرو را ندارند و نیاز به نیروی کمکی خواهند داشت. ریتاردر ماشین سنگین با استفاده از نیروی هیدرولیکی یا نیروی الکترومغناطیسی، اصطکاک ایجاد می کند و باعث کاهش سرعت حرکت ماشین می شود. ریتاردرها باید به صورت مستقیم به سیستم انتقال قدرت خودرو متصل شوند.
در ریتاردرهای هیدرولیکی انرژی جنبشی خودرو که عامل سرعت بالای ماشین است، به گرما تبدیل شده و توسط مبدل های حرارتی از سیستم خارج می شود.
در ریتاردرهای الکترومغناطیسی جریان الکتریکی نیروی دافعه یا کشش ایجاد می کند و نیروی مقاومتی سبب کنترل سرعت می شود.