بررسی تخصصی ملشین سنگین

  • ۰
  • ۰

مقایسه فنی OM460 و OM471

تفاوت موتور OM460 و OM471 در کامیون‌های بنز چیست؟

برای درک بهتر تفاوت میان این دو موتور پرکاربرد، باید به چند محور اصلی توجه کرد:


حجم موتور و نوع طراحی
موتور OM460 دارای حجم 11.97 لیتر است و طراحی آن به سبک سنتی‌تر موتورهای دیزلی انجام شده؛ یعنی ساختار مکانیکی غالب است و الکترونیک کمتری در آن دیده می‌شود. در مقابل، OM471 با حجم 12.8 لیتر طراحی شده و از پایه برای هماهنگی با سیستم‌های مدیریت الکترونیکی، کنترل آلایندگی، و بهینه‌سازی مصرف سوخت ساخته شده است.


نوع سیستم انژکتور
یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو موتور در نوع سیستم تزریق سوخت آن‌هاست. OM460 از سیستم Unit Pump استفاده می‌کند که هر سیلندر دارای یک پمپ مجزا است. این سیستم ساده‌تر و مقاوم‌تر است اما راندمان سوخت پایین‌تری دارد. در OM471، از سیستم پیشرفته X-Pulse (نوعی common rail با کنترل الکترونیکی فشار پاشش) استفاده شده که دقت تزریق را بسیار بالا برده و در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی تأثیر زیادی دارد.


توان خروجی و گشتاور
موتور OM460 بسته به مدل بین 350 تا 460 اسب بخار توان تولید می‌کند و حداکثر گشتاور آن در محدوده 2200 نیوتن‌متر است. در حالی که OM471 می‌تواند تا 530 اسب بخار تولید کند و گشتاور آن تا حدود 2600 نیوتن‌متر می‌رسد. این بدان معناست که OM471 در حمل بارهای سنگین‌تر و پیمایش‌های کوهستانی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.


استانداردهای آلایندگی
OM460 از نظر ساختاری با استانداردهای یورو 2 و یورو 3 هماهنگ است. به همین دلیل از نظر قانونی در برخی کشورها دیگر مجوز تردد ندارد. در مقابل، OM471 برای انطباق با استانداردهای یورو 5 و یورو 6 طراحی شده و به سیستم‌های پیشرفته‌ای مثل EGR (بازچرخانی گازهای خروجی)، SCR (تزریق اوره/آدبلو) و DPF (فیلتر ذرات معلق) مجهز است.


مصرف سوخت و راندمان حرارتی
به دلیل استفاده از فناوری تزریق سوخت دقیق‌تر و طراحی آیرودینامیک‌تر، OM471 مصرف سوخت بسیار کمتری نسبت به OM460 دارد. در ناوگان‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، این کاهش مصرف در مقیاس بزرگ، مزیت اقتصادی قابل‌توجهی به‌شمار می‌رود.


پیچیدگی سیستم و نیازهای نگهداری
OM460 به‌دلیل ساختار مکانیکی ساده‌تر، تعمیرپذیری بالایی دارد و در شرایطی مانند دسترسی محدود به تجهیزات تخصصی یا نبود نمایندگی، مزیت بزرگی به‌حساب می‌آید. اما OM471 به تجهیزات دیاگ، تعمیرکاران آموزش‌دیده و قطعات خاص مانند سنسورها و ماژول‌های کنترل نیاز دارد. در صورت نقص در یکی از این اجزا، سیستم می‌تواند به حالت اضطراری (Safe Mode) برود.


طول عمر و استهلاک قطعات
هر دو موتور از نظر دوام کلی عملکرد قابل‌قبولی دارند. با این حال، OM471 با هدف کاهش استهلاک طراحی شده و در صورت نگهداری صحیح، می‌تواند با فاصله‌های زمانی طولانی‌تر سرویس شود. البته به دلیل پیچیدگی فنی، کوچک‌ترین خطا در نگهداری می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی شود.

 

  • ۰۴/۰۶/۲۰
  • ملیکا قائم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی