
پمپ گازوئیل به دلیل فشار کاری بالا و تماس مداوم با سوخت، در معرض استهلاک قرار دارد. این مسئله ممکن است عملکرد کلی کامیون را مختل کند. مهمترین دلایل خرابی پمپ گازوئیل از جمله موارد زیر است:
آلودگی سوخت
وجود ذرات معلق، آب یا رسوبات در گازوئیل باعث سایش قطعات داخلی پمپ میشود.
فرسودگی قطعات داخلی
گذر زمان و کارکرد طولانی موجب کاهش کارایی اجزای مکانیکی میشود.
مشکلات سیستم فیلتراسیون
فیلترهای کهنه یا مسدود، فشار اضافی بر پمپ کامیون بنز وارد میکنند.
کارکرد با سوخت نامناسب
استفاده از گازوئیل بیکیفیت یا با عدد ستان پایین، احتراق ناقص و آسیب به پمپ را بهدنبال دارد.
عدم سرویس دورهای
بیتوجهی به بازدید و سرویس پمپ، خطر خرابی این پمپها را افزایش میدهد.
گرمای بیش از حد موتور
افزایش دما میتواند باعث تبخیر جزئی سوخت شود. این موضوع ایجاد حباب در سیستم را به دنبال دارد که فشار مضاعفی به پمپ وارد میکند.
روشهای تشخیص خرابی پمپ گازوئیل
تشخیص دقیق خرابی پمپ گازوئیل نیازمند بررسی فنی و گاهی استفاده از ابزارهای تخصصی است. برای این کار بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید. مراحل تشخیص خرابی پمپ گازوئیل عبارتند از:
بررسی فشار خروجی پمپ
با استفاده از گیج فشار، مقدار فشار سوخت اندازهگیری میشود. فشار کمتر از حد استاندارد، نشاندهنده مشکل در پمپ یا مسیر سوخترسانی است.
بازرسی بصری و شنیداری
صدای غیرعادی، نشتی سوخت یا بوی گازوئیل اطراف پمپ میتواند نشانه خرابی باشد.
بررسی عملکرد موتور
تست جادهای و بررسی رفتار موتور در شرایط مختلف (بار سنگین، سرعت بالا، استارت سرد) میتواند علائم خرابی پمپ را آشکار کند.
کنترل سیستم فیلتراسیون
فیلتر سوخت مسدود میتواند علائم مشابه خرابی پمپ ایجاد کند، بنابراین باید قبل از تعویض پمپ، وضعیت فیلتر بررسی شود.
آزمایش برگشت سوخت
در سیستمهای انژکتوری، برگشت بیش از حد سوخت به باک میتواند نشانه فرسودگی داخلی پمپ باشد.
- ۰۴/۰۹/۰۳