بلوک سیلندر (Cylinder Block)
بلوک سیلندر اصلیترین قطعه در موتور است که پایه ساختاری همه قطعات متحرک و ثابت به حساب میآید. در بنز ده تن، این قطعه اغلب از چدن خاکستری ساخته میشود و دارای سوراخهایی برای سیلندرها، کانالهای روغن و خنککننده، و محل نصب میللنگ و سایر اجزا است.
نکات فنی: ترک در بلوک سیلندر میتواند باعث نشت روغن یا آب به داخل موتور شود.
تعمیرپذیری: در صورت ترکخوردگی خفیف، قابل ترمیم با جوشکاری مخصوص است.
سرسیلندر (Cylinder Head)
سرسیلندر در بالای بلوک سیلندر قرار میگیرد و محل قرارگیری سوپاپها، شمعها (در موتورهای بنزینی)، انژکتورها و سایر قطعات کنترلی است.
واشر سرسیلندر بین این دو قرار گرفته و در صورت سوختن، علائمی مثل جوشآوردن موتور یا ورود آب به روغن مشاهده میشود.
جنس: در اکثر بنزهای ده تن از چدن مقاوم ساخته شده، ولی برخی نمونهها آلومینیومی هستند.
میللنگ (Crankshaft)
قطعهای چرخان در انتهای موتور که حرکت رفت و برگشتی پیستونها را به حرکت دورانی تبدیل میکند.
خرابی رایج: تاب برداشتن، خوردگی محل یاتاقانها، شکست در اثر فشار یا روغنکاری نامناسب.
تعمیر یا تعویض؟: میللنگها معمولاً تراش داده میشوند ولی در خرابی شدید باید تعویض شوند.
میلسوپاپ (Camshaft)
قطعهای که وظیفه باز و بسته کردن سوپاپها را با زمانبندی دقیق بر عهده دارد. در موتور بنز ده تن اغلب بهصورت زنجیری با میللنگ هماهنگ میشود.
خرابی در این قطعه باعث افت شدید قدرت موتور و عملکرد نادرست سوپاپها میشود.
پیستون، شاتون و رینگها
پیستون داخل سیلندر بالا و پایین میرود و انرژی احتراق را منتقل میکند.
شاتون بین پیستون و میللنگ قرار دارد.
رینگها وظیفه آببندی، کنترل روغن و حفظ فشار کمپرس را دارند.
علائم خرابی: مصرف زیاد روغن، کمپرس پایین، دود آبی، صدای تقتق پیستون.
- ۰۴/۰۳/۲۷