پمپ کلاچ پایین ولوو یکی از دو بخش اصلی سیستم کلاچ هیدرولیکی یا پنوماتیکی است. این قطعه در پایینترین بخش مسیر کلاچ، معمولاً روی بدنه گیربکس یا در نزدیکی آن نصب میشود و نیروی منتقلشده از پدال کلاچ (از طریق پمپ کلاچ بالا) را دریافت کرده و به حرکت خطی تبدیل میکند. این حرکت باعث درگیر یا آزاد شدن صفحه کلاچ میشود. در خودروهای سنگین ولوو، بسته به مدل و سال ساخت، سیستم کلاچ میتواند بهصورت کاملاً مکانیکی، هیدرولیکی یا نیمهاتوماتیک باشد. در مدلهای جدیدتر مانند ولوو FH و FM، سیستم کلاچ با کمک نیروی هوای فشرده یا کنترل الکترونیکی، عملکرد نرمتر و دقیقتری دارد.
اجزای اصلی و لوازم پمپ کلاچ پایین ولوو
سیلندر اصلی پمپ
بدنه اصلی که سایر اجزا در آن قرار دارند. معمولاً از آلومینیوم یا چدن سبک ساخته میشود و دارای طراحی سیلندریشکل برای ایجاد حرکت پیستون است.
پیستون و فنر داخلی
پیستون در داخل سیلندر حرکت میکند و نیروی وارده از پمپ کلاچ بالا را به فشار هیدرولیکی یا مکانیکی تبدیل میکند. فنر داخلی نیز وظیفه بازگرداندن پیستون به حالت اولیه را پس از رها کردن کلاچ دارد.
کاسهنمد و اورینگها
برای جلوگیری از نشتی روغن یا هوا، از کاسهنمدها و اورینگهای مقاوم در برابر حرارت و فشار استفاده میشود. این قطعات کوچک ولی حیاتی نقش مهمی در عملکرد بینقص پمپ دارند.
سوپاپ یا سوزن خروجی
برخی مدلها دارای سوپاپ یا نازل خروجی هستند که مسیر انتقال فشار به گیربکس یا سیستم تعویض دنده را هدایت میکنند. طراحی دقیق این قطعه از نشتی و افت فشار جلوگیری میکند.
بدنه و رزوههای اتصال
قسمتهایی که پمپ کلاچ پایین از طریق آن به شلنگها یا لولهها متصل میشود. این بخشها باید دقت رزوهکاری بالا و مقاومت مکانیکی مناسبی داشته باشند.
سنسور فشار یا سوئیچ موقعیت (در مدلهای جدید)
در برخی کامیونهای ولوو، سنسوری روی پمپ نصب شده که وضعیت درگیری کلاچ یا فشار داخلی را به ECU گزارش میدهد. این سنسورها بهویژه در سیستمهای i-Shift برای هماهنگی دقیق عملکرد گیربکس و کلاچ ضروریاند.
- ۰۴/۰۲/۲۴