هدف اصلی این دستگاه، تغییر نسبت دور موتور و چرخ ها است. به لطف عملکرد موثر نیم دنده، با کاهش سرعت چرخ ها، نیروی چرخشی موتور افزایش می یابد و کارایی موتور در موقعیت های مختلف بهبود پیدا می کند. برای درک بهتر این عملکرد باید ساختار و وظایف قطعات اصلی نیم دنده یعنی دنده اولیه و فرعی را بهتر بشناسید.
دنده اولیه که به موتور کامیون اتصال دارد، گشتاور موتور را به نیم دنده منتقل می کند. دنده فرعی نیز با دنده اولیه و دنده نهایی در ارتباط است و هدف آن انتقال نیروی گردشی به دنده نهایی می باشد. دنده نهایی با اتصال به چرخ های کامیون، نیروی گردشی را به چرخ ها منتقل می کند. در نتیجه عملکرد این قطعات، سرعت چرخ ها کاهش و گشتاور موتور افزایش می یابد. برای مشاهده لوازم یدکی بنز اینجا کلیک کنید.
4 کاربرد اساسی نیم دنده کامیون برای مواجهه با شرایط جاده ای دشوار
نیم دنده کامیون مزایا و کاربردهای بسیاری دارد که به راننده کمک می کند قدرت موتور کامیون را با مسیرهای مختلف تطبیق دهد، از جمله:
مصرف سوخت کمتر: نیم دنده سبب صرفه جویی در مصرف سوخت می شود و در کاهش هزینه های مربوط به آن موثر است.
راحتی راننده: به لطف این قطعه، تعویض دنده نرم تر شده و راننده می تواند با در نظر گرفتن سرعت، بار و وزن خودرو دنده مناسب را انتخاب کند.
کاهش استهلاک: نیم دنده به راننده کمک می کند که سرعت رانندگی و توان خروجی موتور را به بهترین شکل تطبیق دهد و بدین ترتیب از استهلاک و فرسودگی زودهنگام قطعات جلوگیری می کند.
بهبود کنترل در جاده کوهستان: هر چه تعداد دنده های کامیون بیشتر باشد، کنترل آن نیز آسان تر است.
- ۰۴/۰۱/۲۱