پمپ کلاچ کامیون، وظیفه تولید جریان هیدرولیک برای سیستم کلاچ و انتقال نیرو به گیربکس را بر عهده دارد. اگرچه در حال حاضر سیستم پاور تیک اف در بسیاری از کامیون های مدرن جایگزین پمپ کلاچ پایین شده است، اما این قطعه همچنان در برخی از کامیون ها و برای تامین نیروی سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرد. آشنایی با عملکرد و اجزاء این قطعه، برای رانندگان، مکانیک ها و فعالان صنعت حمل و نقل ضروری است.
1. سختی در تعویض دنده
مایع هیدرولیک، نیروی لازم برای فشردن دیسک کلاچ و درگیر شدن دنده ها را فراهم می کند. اگر این مایع به درستی به کلاچ نرسد، دیسک به طور کامل فشرده نمی شود و در نتیجه، تعویض دنده به سختی انجام می شود. گاهی مواقع نیز گیر کردن پدال کلاچ به دلیل وجود مشکل در مسیر حرکت آن، می تواند منجر به دشواری در تعویض دنده شود.
2. کاهش نیروی کلاچ
کاهش نیروی کلاچ و نرم شدن کلاچ می تواند به علت نفوذ هوا در سیستم هیدرولیک کلاچ باشد. به دلیل قابلیت تراکم بیشتر هوا نسبت به روغن، پدال کلاچ سفتی خود را از دست داده و حالتی نرم و غیرقابل پیش بینی به خود می گیرد. ساده ترین راه برای رفع این مشکل، هواگیری سیستم کلاچ است. در فرآیند هواگیری، هوای محبوس شده در سیستم تخلیه و با روغن تازه جایگزین می شود.
3. نشتی روغن
نشتی روغن ممکن است به دلیل خرابی سیل های پمپ کلاچ، ترک در بدنه پمپ یا خرابی لوله های هیدرولیک باشد. صدای ناهنجار و غیرمعمول در هنگام تعویض دنده، عملکرد ناقص کلاچ و حتی از کار افتادن ناگهانی آن، تنها گوشه ای از مشکلاتی هستند که در صورت عدم رفع نشتی روغن، گریبانگیر شما خواهند شد.
- ۰۳/۱۱/۲۲